来週は、オバマ新大統領の就任式。それに合わせて、外食企業もいろいろなキャンペーンを張っている。ダンキンドーナツが、星条旗模様のドーナッツを89セントで売るとか・・。お祭り騒ぎもたくさん計画されている。
が、米国スターバックスは、なかなかしゃれたことをやるようだ。" I'm In "という名のキャンペーンは、Hands on という、ボランティア活動を進める非営利組織と連携して、5時間のボランティア活動をやると約束するカードに自分の名前を記入すれば、スターバックスのトールサイズのコーヒー一杯がもらえるというもの。オバマ新大統領は、市民のボランティア活動を進めることを政策にも掲げている。それとリンクしたものだ。
企業のCSRというと、企業の活動そのものや、その企業に働く人たちだけのものだったが、顧客も、それを共有できるというのは、なかなかおもしろい。日本では、理解されるのは難しいけど、外食企業の新しい取り組みとして、気になる動きだ。
~ Obama's Inauguration and Staubucks' Campaign ~ The president's inauguration is coming Next week. Some food business companies will have activities to concide with the ceremony.
For example, Dunkin Donuts will give away "Stars and Stripe" donuts for ¢89. Starbucks will have a unique campaign in partnership with a nonprofit organiztion.Hands On Network attempts to bolster volunteerism.
This campaign named "I'm In" invites Starbucks customers to join some voluteer activities in their local areas. Customers who fill out a pledge card to give five hours of time to a local volunteer opportunity will have a tall-size brewed coffee. Volunteer spirits is linked with one of Obama's policies.
When we think about CSR of business, its meaning is limtied to activities and employees of the company. However, in this case of Starbucks, customers can participate in CSR, which is very interesting.
That is a good hint to develop the value of restaurant business.